5 tips voor een beter geheugen

Detox inspiratie: Alzheimer zien we steeds vaker. Hoe kunnen we ons brein misschien een beetje beïnvloeden foto te blijven? Hier 5 tips voor een beter geheugen5 tips voor een beter geheugen

Vergeetachtigheid. Vaak maak ik mezelf met een grapje er van af als ik mijn pinpas weer eens ben vergeten of niet op een naam kan komen: “ik word ook een dagje ouder hè”. Toch worden sommigen naarmate we ouder worden vergeetachtig. Zodanig zelfs dat we dement kunnen worden of Alzheimer kunnen krijgen. Geen plezierig vooruitzicht voor jezelf én je omgeving als zoiets je overkomt. In Nederland lijden 250.000 mensen aan een vorm van dementie en naar verwachting zijn dat er in 2050 al 400.000. Ondanks dat Alzheimer Nederland het niet bevestigt, tonen nieuwe onderzoeken wereldwijd aan dat dementie tot op zekere hoogte voorkomen kan worden door voeding. Daarnaast zijn er tal van culturen over de wereld die geen of minder last hebben van vergeetachtigheid en een scherpe geest houden. Kunnen we daar wat van opsteken of wachten we af? Laten we in ieder geval proberen de geest scherp te houden.

Hieronder 5 tips voor een beter geheugen

  1. Detox Inspiratie: 5 tips voor een beter geheugen. Probeer deze tips voor een fit brein.Eet pure voeding. Vaag begrip in deze tijd, dat besef ik me. Je kunt aanhouden dat hoe minder je bewerkte voeding je tot je neemt, hoe minder toevoegingen je voedsel bevatten, hoe gezonder je maaltijd of voeding. Probeer eens gerechten te maken met veel verse groenten, peulvruchten, vruchten, zaden en noten. Let op voldoende vezels (een avocado voorziet al in 30% van je dagelijkse behoefte aan vezels!), anti-oxidanten ( bijvoorbeeld walnoten of pure chocolade) en voeg geen onnodige koolhydraten toe. De anti-oxidanten en vezels zorgen voor een goede vaten en bloedtoevoer naar de hersens.  Een slechte conditie van hart- en bloedvaten, cholesterol, bloeddruk, diabetes en overgewicht zijn risicofactoren voor dementie.
  2. Vermijd suiker. Van suiker krimpen letterlijk de hersenen en in het bijzonder de hippocampus – het gebied voor leren en geheugen.
  3. Gebruik omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn voornamelijk te vinden in vette vis zoals zalm, makreel, sardientjes en forel. Let wel op het viskeurmerk (viswijzer) voor een verantwoorde visserij en kweek! Daarnaast zit veel vis vol met zware metalen wat niet bevorderlijk is voor je hersenen. Prima alternatieven kunnen zijn walnoten, lijnzaad, wilde rijst en/of vis olie supplementen. Omega-3 vetten verminderen ontstekingen in het lijf en ondersteunen de ontwikkeling van de hersenen en de cognitieve vaardigheden.
  4. tips voor een beter geheugen. I Love Detox geeft 5 tips voor een fitter brein. Moeilijk is het niet en zeker het proberen waard voor een gezonde oude dagVermijd transvetten. Transvetten verschrompelen de hersenen net als suiker dat doet. Transvet ontstaat wanneer vloeibaar vet wordt gehard. Het is een goedkopere grondstof dan echte roomboter, langer houdbaar, maar heeft het zelfde “effect”als harde roomboter. Je vindt deze vetten vooral in gefrituurde snacks, margarine, en verpakt voedsel, zoals koekjes en crackers. Als het woord gehydrogeneerd (plantaardig) vet, geharde olie of gehydrolyseerd ( plantaardig) vet op de verpakking staat, zet het dan maar terug in het schap.
  5. Fit houden van geest en lijf. Mensen die regelmatig bewegen, zelfs door alleen dagelijks te wandelen, hebben een behoorlijk lager risico op dementie en geestelijke achteruitgang dan degenen die geen sport beoefenen. Oefeningen voor de hersenen helpen om dementie op afstand te houden. Lezen of nadenk spellen zijn effectief, maar ook een leven lang leren lijkt een effect op de hersenen te hebben.

Feit of fabel?

Detox inspiratie: Alzheimer zien we steeds vaker. Hoe kunnen we ons brein misschien een beetje beïnvloeden foto te blijven? Hier 5 tips voor een beter geheugenAlzheimer Nederland geeft op hun site aan dat er geen enkele studie bewijs levert voor de invloed van voeding op dementie. Wel geven ze aan dat er aanwijzingen zijn dat een mediterraan dieet (weinig verzadigde, dierlijke vetten, veel vis en groenten) het risico op dementie verlaagd. Ook zou een hoge opleiding beschermen tegen dementie. Maar er is geen wetenschappelijk bewijs volgens hen. Er zijn echter Amerikaanse onderzoekers die in Archives of Neurology vertellen dat gezonde voeding juist wel beschermt tegen de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Ook de University of Western Sydney heeft ontdekt dat ontstekingsremmende voedingsmiddelen (zoals Kurkuma/ Geelwortel) Alzheimer lijkt te remmen.

Snap jij het nog? Mijn uitgangspunt is, je kan in ieder geval proberen zo zuiver mogelijk te eten en je bewust zijn van wat je eet. De tijd zal het leren wat je tegen komt op oudere leeftijd. Helaas zie ik dat nu ook bij nabije familie, je hebt je gezondheid niet altijd in de hand. Mijn opa heeft helaas Alzheimer, daarom ben ik in dit onderwerp gedoken.

Mocht je hulp nodig hebben bij het bedenken van gezonde maaltijden, het lezen van etiketten of gewoonweg gezonde voeding. Ik help je graag op weg, een gratis intakegesprek is zo gepland!

 Bronnen: Alzheimer Nederland, Curejoy, Mens en gezondheid, Goed gezond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *