6 ochtendrituelen voor een energieke start van de dag

ochtendrituelen voor een energieke start van de dag6 ochtendrituelen voor een energieke start van de dag

Welke gewoontes of ochtendrituelen kan je er op nahouden om je dag fris, productief en energiek te beginnen? Een rustige opstart is daarbij belangrijk. Maar wat is nu een rustige start? Hieronder 6 ochtendrituelen voor een succesvolle, stressloze en uitgeruste (werk) dag.

1. Geen mobiel

Heel verleidelijk, je wekker gaat en je gaat “even kijken”in je telefoon naar het nieuws, Facebook, je mail. Voor je het weet is het weer véél later, zit de stress in je lijf en ren je je vaste patroon af om naar je werk te gaan. Je bent net wakker en je bent al uit contact met jezelf!

ochtendritueel telefoonNeem je telefoon niet mee naar de slaapkamer. Zo voorkom je dat je ’s avonds voor het slapen gaat nog met je virtuele wereld bezig bent en je aan blauw licht bloot wordt gesteld, ( blauw licht uit computer, tablet, telefoon, zorgt er voor dat je moeilijk in slaap komt) en je voorkomt dat je ‘s ochtends direct aan de slag gaat met andere zaken dan rustig wakker worden. Daarnaast geeft een telefoon straling af wat slaap niet bevordert. Probeer eens het eerste uur dat je wakker bent je mail en social media met rust te laten. Ik weet zeker dat je je ontspannen voelt aan het begin van de dag! Is je wekker de telefoon? Denk eens aan een wake up light, een natuurlijke manier van wakker worden.

2. Waar ben je dankbaar voor?

Dat klinkt misschien wat zweverig , misschien voel je zelfs wat weerstand hierbij. Probeer eens, terwijl je in bed ligt, te voelen waar je blij mee bent. Dat kunnen personen zijn, vrienden, familie, je kinderen, je huisdier. Maar ook je werk, de plek waar je woont, de natuur om je heen of een prachtig schilderij.

ochtendritueel hartProbeer niet te hangen in wat je niet hebt. Vaak worden we gedreven door wat we nog MEER willen, wat nog BETER kan of wat je nog meer MOET in het leven. Door de tekorten die je ervaart kan je een negatief gevoel krijgen over jezelf of over je omgeving. De kunst is om stil te staan bij wat er is. En dat kan heel klein zijn. Neem de tijd om op je in te laten werken hoe dankbaarheid voelt. Hoe vaker je het doet, hoe lichter je je ’s ochtends voelt en hoe positiever. Een aanrader om toe te voegen aan je ochtendrituelen!

3. Beweeg!

Kom je net uit bed? Beweeg eens! Zet je favoriete muziek op en ga bewegen. Bij muziek kan je denken aan Happy van Pharrell, of een meditatiemuziekje, maar net waar jij je fijn bij voelt in de ochtend. Bij bewegen kan je denken aan Yoga moves, rek- en strekoefeningen of gewoon dansen! Voordeel om lekker te bewegen in de ochtend is dat je bloed gaat stromen waardoor je je energiek voelt. En jezelf zien dansen of bewegen op je favoriete muziek is alleen al een glimlach waard. Maak er geen zware workout van, maar zorg dat je je luie spieren lekker oprekt.

4. Water

ochtendritueel citroenEen glas lauw warm water in de morgen hydrateert je lijf en zorgt dat je spijsvertering op gang komt. Na enige tijd krijg je een mooiere huid en je spijsvertering gaat een stuk makkelijker. Vind je “gewoon”water maar saai? Voeg eens citroensap toe. Citroen zorgt voor het verwijderen van gifstoffen en heeft anti bacteriële eigenschappen. Drink met een rietje ter bescherming van je tanden! Ook het toevoegen van 2 a 3 eetlepels appel azijn helpt je lever en nieren te ontgiften en zorgt er voor dat je lichaam minder vetten opneemt. De smaak is wennen!

5. Ontbijt

ontbijt ochtendrituelenWetenschappelijk bewijs is er niet dat je de dag móet beginnen met een ontbijt. Ieder zijn of haar keuze. Kies je wel voor een ontbijt, eet dan pure producten. Geen gekleurde ontbijtgranen of vezelrijke allbrans, die zitten vol toegevoegde suikers tot 5 suikerklontjes per maaltijd!

Ik adviseer eieren, havermout, noten, fruit, geitenyoghurt, lijnzaad, zelfgemaakte sapjes of smoothies. Neem de tijd en focus op je voeding, in plaats van tv, telefoon of andere zaken.

6. Koud afdouchen

ochtendritueel douchenAls je de warmte knop aan het einde van je douchebeurt uitdraait en koud water sijpelt over je warme lijf, gaat er nogal een schok door je heen. Eerst zul je een onplezierig gevoel ervaren, een ware hel. Je ademhaling stokt en je kunt even niet helder denken.

Naarmate je langer onder de koude douche staat is het nare gevoel weg en voel je je enorm fit, trots en energiek. Meer weten over koud douchen? Lees hier het hele artikel!

 

En, zitten er ochtendrituelen bij die je gaat proberen?

Good happy morning 🙂

2 thoughts on “6 ochtendrituelen voor een energieke start van de dag

  1. Wat een positieve tips! Ik ga serieus proberen ze na te volgen. Niet allemaal tegelijk maar vanaf het rijtje, te beginnen met tip nr. 1: niet meer voor het slapen gaan op mijn mobiel kijken. Ik laat hem (haar? het?) nog wel naast me liggen. Ik gebruik ‘het ding’ als wekker. Wimm

    1. Ha Wimm,
      Wat leuk je reactie. Ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren! Ik merkte dat ik moeilijk kon afkicken en heb een wake up light gekocht. Zo blijft mijn telefoon in de woonkamer en word ik wakker door het licht van de lamp. Succes! Groeten Nico

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *