Glutenvrij brood met quinoa, chia zaad en pompoenpitten

recept voor eigen gemaakt Glutenvrij detox brood met quinoa, chia zaad en pompoenpitten. Passend in een detox kuur thuis.

“Brood, dat ga ik echt missen in mijn detox kuur!” Ik heb dit vaak gehoord van cliënten en ik begrijp dat het best een overgang is naar 30 dagen geen gluten, dus geen brood. Niet getreurd, er zijn genoeg lekkere brood vervangers. Dit recept voor eigen gemaakt glutenvrij brood met quinoa, chia zaad en pompoenpitten is een aanrader! En denk ook eens aan zadenbrood, een sla sandwich, of een omelet belegd met allerlei lekkers.

Detox recept voor in detox kuur: Glutenvrij detoxbrood met quinoa, chia zaad en pompoenpittenQuinoa in brood? Bijzonder hè? Maar echt het proberen eens waard. Quinoa is een populair gezond voedingsmiddel en komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Bekend is dat het al 6000 jaar gegeten wordt. Gebruik jij het wel eens in de keuken? De plant behoort niet tot granen, maar de zaden worden op een vergelijkbare manier bereid en gegeten, zoals rijst of couscous. Quinoa is glutenvrij, hoog in eiwit en een van de weinige plantaardige voedingsmiddelen die alle negen essentiële aminozuren bevatten.  Het is ook rijk aan vezels, magnesium, B-vitamines, ijzer, kalium, calcium, fosfor, vitamine E en diverse gunstige antioxidanten.

Ingrediënten glutenvrij brood met quinoa, chia zaad en pompoenpitten

  • Begin een dag van tevoren!
  • 380 gram Quinoa ( ik gebruik deze Nederlandse DQG zonder bestrijdingsmiddelen)
  • 40 gram chia zaad
  • 230 ml water
  • 60 ml olijfolie
  • 1,5 el appelazijn
  • Half theelepeltje zuiveringszout
  • Snuf Himalaya zout
  • Handje pompoenpitten voor in het brood
  • 75 gram pompoenpitten voor op het brood
  • Kokosolie/ Olijfoliespray
  • Cakevorm
  • Kwast
  • Keukenmachine
  • Oven

Bereiden glutenvrij brood met quinoa, chia zaad en pompoenpitten

Stop de quinoa in een bak met veel water. Het maakt niet uit hoeveel water als ze maar genoeg zwemruimte hebben. Even roeren en stop de bak in de koelkast en laat het een nacht weken. Stop ook het chia zaad in een bak met water, 120 ml. Roer het water en het zaad het even door elkaar en stop ook deze bak in de koelkast en laat het een nachtje rusten zodat het een gel wordt.

Glutenvrij detoxbrood met quinoa, chia zaad en pompoenpitten. Makkelijk, lekker en prima alternatief voor brood.Verwarm de oven op 180 graden en pak de cakevorm. Vet deze met een kwast in met kokosolie, vind je dat lastig gebruik dan een olijfolie spray. Spoel de quinoa af en doe deze zo droog mogelijk in de keukenmachine. Stop daar de chia gel bij, 110 ml water, de 60 ml olijfolie, zuiveringszout, appelazijn en zout en mix het geheel een paar minuten tot het een brei wordt. Je zal nog wel stukjes chia en quinoa zien. Giet het mengsel in de ingevette cakevorm en voeg een handje pompoenpitten door het mengsel en meng het met een lepeltje. Strooi vervolgens 75 gram pitten op het brood. Stop de cakevorm anderhalf uur in de oven.

Recept voor glutenvrij detoxbrood met chia pompoenpitten en quinoa. Lekker zelf maken, wel zo gezond!Belangrijk: ook al ben je misschien nieuwsgierig, haal het brood na een uur pas uit de vorm. (Laat het een half uur afkoelen, daarna een half uur in de koelkast.) Ik was ook ongeduldig de eerste keer en toen viel het brood uit elkaar… Je kan het brood een paar dagen in de koelkast bewaren, invriezen kan ook prima.

En nu… in plakjes snijden en beleggen maar! Denk eens aan tahin, humus, vette vis, avocado met tomaat etc.  Zorg altijd dat je het brood uit de koelkast serveert, als het te warm wordt zal het makkelijk uit elkaar vallen. Smakelijk eten!

Waar moet je beginnen in de supermarkt als je suikervrij en glutenvrij wilt eten? Ik neem je graag mee op pad in de jungle van de schappen! Bel of mail me voor meer info.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *