Mijn ervaring met 14 dagen digital detox

The digital diet van Daniel Sieberg in 4 stappen af van je social media verslaving, internetverslaving met dit boek over een digitale detox. Lees mijn ervaring met de digital detox. Offline is the new luxury

14 dagen zonder social media en nieuws. Afkicken van alle afleiding van Facebook, LinkedIn, Instagram, spelletjes en de verschrikkelijke gebeurtenissen in de wereld. Een digital detox geeft energie, focus en concentratie. Een aanrader! Mijn ervaring lees je hier.

Waarom digital detox?

Digital detox. Wil je loskomen van je smartphone, even offline zijn en weg van j verslaving komen? Een digitale detox kan een oplossing zijn om weer met mindfullness, energie en concentratie je dag door te komen!Voor mijn werk als detoxcoach en healthblogger zit ik veel achter laptop en telefoon. Ik lees artikelen online, post elke dag op de Facebookpagina en plaats elke dag een foto op Instagram. Als het even wil kijk ik tussendoor op het nieuws. Ik reageer even op een berichtje via Facebook en oja, ik heb nog 3 voicemails af te luisteren. Mijn mailbox loopt vol en oja, ik heb nog een paar Linkedin-verzoeken waar ik op moet reageren. Ondertussen word ik gebeld en ik wil nog een blog schrijven over een heerlijke salade en lees ondertussen over een bomaanslag. Dagen met afleidingen gaan snel voorbij. En soms denk ik, waar was ik nou met mijn hoofd. Komt deze situatie je bekend voor?

Hier had ik geen zin meer in. Ik wilde af van de afleiding, straling en mij weer focussen op de dag en het moment. Om mijn fysieke en mentale gezondheid te bevorderen heb ik gekozen voor 14 dagen digital detox.

Voorbereiding digital detox

  • Inlezen: The Digital Diet ( zie review)en Getting things done (voor een georganiseerd leven!)
  • Mailbox opschonen: alle (reclame) mails en nieuwsbrieven stopgezet.
  • Planning: Ik heb gekozen voor een digital detox tijdens mijn vakantie.
  • Communicatie: Ik heb mijn sociale- en werkkring op de hoogte gebracht van de offline status.
  • Apps van de telefoon halen, ook spelletjes!
  • Notificaties en geluidjes van de telefoon stopzetten.
  • Vaste tijd ingesteld om 15 minuten per dag whatsapp en werkmail te beantwoorden.
  • Opschrijfboek gekocht om mijn gedachten en ervaring op te schrijven.

Hoe was mijn ervaring met de digital detox?

Digital detox offline is the new luxury. Laat de smartphone vaker thuis, ga afkicken van je digitale verslaving. Het viel reuze mee! Om te beginnen werd ik fris wakker. De telefoon zat in de kluis dus geen spelletjes of afleiding voor het slapen gaan of als ik wakker werd. Doordat mijn smartphone niet meer interessant was hield ik tijd over. Meer tijd om te lezen, in het moment (samen) te zijn en waar te nemen. Toch ook confronterend, wat deed ik normaal eigenlijk met al die loze tijd, starend naar dat schermpje? Wat bracht het mij al die leegte? Ik was best verslaafd. Mijn gedachten hadden meer vrij baan voor toekomstplannen, creativiteit en mijn concentratie kwam terug! Ik merkte dat ik niets miste. Zeker het nieuws niet, een vrijheid om niet alle shit, roddels en meningen te lezen.

Ik heb er ook voor gekozen deze vakantie geen foto’s te maken  (bovenstaande foto is van vorig jaar). Normaal maakte ik van elk gerecht of uitzicht zo’n beetje een foto. Wennen was dat wel, zou ik spijt krijgen? Toen ik thuiskwam bleek ik niets gemist te hebben en was ik in een half uur weer “bij”. Dit gevoel wilde ik vasthouden!

En nu?

  • De slaapkamer blijft smartphone-vrij door de wakeup light als wekker.
  • Ik lees maximaal 2 keer per dag het nieuws.
  • Ik plan mijn werkzaamheden nu op gezette dagen en tijdstippen.
  • De apps en spelletjes zijn blijvend van mijn telefoon verwijderd.
  • De telefoon blijft thuis of in de tas tijdens een etentje of uitje.
  • Vaste tijdstippen voor online ” checken” en social media.
  • Laptop dicht na een tijdstip.
  • Mijn volgende digital detox is al weer gepland!

Ik raad je aan om ook eens een digital detox te proberen. Mocht je al ervaring hebben? Zou je deze willen delen hieronder, ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *