Gevulde avocado met geroosterde kikkererwten en tahinsaus

Gezonde vegetarische lunch: Gevulde avocado met geroosterde kikkererwten, komkommer, tomaat en romige tahinsaus

Gevulde avocado met geroosterde kikkererwten, gerookte paprika, knapperige komkommer, zoete tomaatjes en een lekkere tahindressing? Yes, dit makkelijke detox recept is zo gepiept en ideaal voor een lunch. Als vriendinnen komen lunchen vind ik het gezellig om er iets speciaals van te maken. Dit gerecht is daar heel geschikt voor, ziet er feestelijk uit en is super simpel.

Recept: geroosterde kikkererwten met gerookte paprika en een romige tahindressingTahin, ken je dat? Het is sesampasta en al duizenden jaren populair in Noord-Afrika, Griekenland, Israël, Turkije en Irak, waar het nog steeds wordt gebruikt als een primair ingrediënt in hummusrecepten, baba ghanoush en als een dip. Ik ben er dol op. Niet alleen vanwege de verfijnde smaak, als vervanger van pindakaas maar ook vanwege de gezondheidsvoordelen. Sesam is minder vatbaar voor schimmels dan pinda’s en minder mensen hebben een allergische reactie op sesamzaad.  Sesamzaad bevat meer fytosterolen, calcium, ijzer en andere mineralen dan pinda’s, waardoor ze een goede keuze zijn voor vegetariërs en veganisten.

Zowel sesamzaad als pinda’s bevatten veel omega-6-vetzuren, die ontstekingsremmend zijn maar ook problemen kunnen veroorzaken wanneer ze in grote hoeveelheden worden geconsumeerd. Om die reden raad ik aan alle noten en zaden, inclusief tahin, met mate te eten en je vetinname in balans te houden.

Ingrediënten gevulde avocado met geroosterde kikkererwten en tahinsaus voor 2 personen

  • 100 gram kikkererwten
  • Kwart theelepel gerookte paprika
  • Eetlepel extra vergine olijfolie
  • Snuf Himalaya zout en zwarte peper
  • 2 rijpe avocado’s
  • Kwart komkommer in kleine stukjes
  • 15 cherry tomaatjes klein gesneden
  • Eetlepel citroensap
  • Romige tahinsaus: 60 gram geitenyoghurt, grote eetlepel tahin, 1 eetlepel citroensap

Bereiden gevulde avocado met geroosterde kikkererwten en tahinsaus

Makkelijk en lekker recept voor detox lunch: gevulde avocado met geroosterde kikkererwten en romige tahin dressing.Maak de kikkererwten goed schoon en droog en haal de losse velletjes er af. Doe ze in een schaaltje en meng met gerookte paprika, olie en wat zout en peper. Pak vervolgens een kleine koekenpan en laat de kikkererwten, met regelmatig husselen op laag vuur bruin worden, zo’n 15 minuten.Pak de avocado, snijd in de lengte door midden en verwijder de pit. Hol vervolgens verder uit zodat je een holletje krijgt wat je kan vullen. Bewaar het vruchtvlees en meng dat met de tomaatjes, komkommer en het citroensap. Vul de helften van de avocado met dit mengsel. Waarschijnlijk heb je over, serveer het restje los in een schaaltje. Maak de tahinsaus door de yoghurt, tahin en citroensap te mengen.

Haal de geroosterde kikkererwten van het vuur, verdeel dit over de reeds gevulde avocado helften. Ook hier heb je misschien van over, serveer dit ook in een leuk schaaltje er bij. En tot slot druppel je de romige tahinsaus over je gerecht. En klaar! Hier hebben we gesmuld. De combi was lekker kruidig en de saus, tja zo lekker…. ook ideaal als bijvoorbeeld sladressing. Wat vond jij er van? Enjoy!

Mogen de zomerkilo’s er weer af maar weet je niet waar te beginnen of vind je het lastig een detox kuur alleen vol te houden? Een begeleide kuur geeft je veel achtergrond informatie, tips en persoonlijke coaching alleen voor jou! Bel of mail me voor meer info, dan kan je lekker aan de slag…

4 thoughts on “Gevulde avocado met geroosterde kikkererwten en tahinsaus

  1. Hoi Nico, Wij hebben echt gesmuld van je heerlijke Avocado lunch. En dan vooral die Tahin saus. Makkelijk om te maken en nog makkelijker om alles op te eten. Mmm. Wimm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *