Seizoensgroenten van februari

I Love Detox inspiratie: seizoensgroenten van februari. Gezond voedzaam en betaalbaar!

Welke seizoensgroenten vind je in februari in Nederland?

Ik lette er nooit zo op, seizoensgroenten, je kan immers bijna altijd alle groenten krijgen in de supermarkt. Dat komt doordat de groenten tegenwoordig veelal in kassen wordt verbouwd of wordt ingevlogen vanuit andere landen. Kies eens wat vaker voor (lokale) groenten uit het seizoen! Groenten van het seizoen zijn niet alleen voedzaam ( zeker de onbespoten varianten), het is vaak betaalbaar en veel smaakvoller. Om de boer in jouw buurt te supporten is een handige app bedacht: de buitenmarkt app. Hieronder een handige lijst met de seizoensgroenten van februari, doe er je voordeel mee!

Seizoensgroenten van februari

  • I Love Detox inspiratie: seizoensgroenten van februariPastinaak. Een geneeskrachtig worteltje wat vol zit met onder andere anti-oxidanten, foliumzuur en vitamine C ( in één ons zit 30% ADH). Tip: deze heerlijke honingmosterdsoep met pastinaak en zalm!
  • Pompoen.  Wat een soorten! Rijk aan vitamine A, goed voor je ogen dus. Verder rijk vitamine C en vezels wat zorgt voor een optimale spijsvertering. Probeer eens deze heerlijk verwarmende soep of muffins.
  • Wortels. Rijk aan vitamine A, dus goed voor je ogen. Betacaroteen zorgt voor een mooie huid en de vezels stimuleren een goede spijsvertering. Een aanrader is een vers gemaakt sapje of verwerk ze eens in een Thaise soep.

 

  • I Love Detox inspiratie: seizoensgroenten van februari. Gezond voedzaam en betaalbaar!Boerenkool.  Boerenkool bevat 50 flavonoïden die anti-oxiderende en ontstekingsremmende effecten hebben. Een echte detox groente: de chlorofyl stimuleert een goede spijsvertering en helpt gifstoffen afvoeren. Recept idee: Paleo Boerenkoolsoep en Detox juice! Meer recepten in dit boekje.
  • Rode bieten. Verlaagt bloeddruk en geeft een boost aan je immuun systeem door de vitamine C. Bevat verder veel betaïne, een natuurlijke ontstekingsremmer. Tip: rood sap.
  • Knolselderij. Een goed alternatief voor aardappels. Heerlijk in stamppot en soepen. Bevat kalium, goed voor de bloeddruk en knolselderij bevat veel vezels wat slechte cholesterol tegen gaat.

En verder niet te missen seizoensgroenten van februari: prei, rode kool, savooiekool, schorseneren, spruiten, ui, palmkool, veldsla, witlof en aardpeer. Ik ben benieuwd naar jouw favoriete seizoensgroente of seizoensgerecht! Laat je een berichtje achter?

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *