Seizoensgroenten van januari

I Love Detox inspiratie: seizoensgroenten van januari. Smaakvol, vol vitaminen en mineralen en lekker vers!

Een supermarkt vol keuze. Waar kan je beginnen als je lekker en gezond wilt koken? Ik zie vaak door de bomen het bos niet meer. Welke groenten horen ook al weer bij het seizoen? Hier een handige lijst van de seizoensgroenten van januari!

Waarom seizoensgroenten?

Ik vond het best lekker, het hele jaar door alle groenten en fruit kopen die er zijn. Totdat ik me besefte dat seizoensgroenten veel gezonder zijn. Waarom is dat eigenlijk zo? Wanneer je groenten eet van het seizoen geven ze de meeste vitaminen en mineralen. Zeker als je biologische groenten en fruit eet wat onbespoten is, krijg je meer voedingsstoffen binnen. En wat dacht je van de smaak? Zoveel rijker als je seizoensgroenten en fruit eet! Ook in de prijs merk je het verschil. Koop je groenten en fruit van het seizoen dan betaal je een stuk minder. Heb je wel eens gedacht om lokaal je groenten en fruit te kopen? Ik gebruik deze handige app om de weg naar de boer te vinden: Buitenmarkt app.

Seizoensgroenten van januari

  • I Love Detox inspiratie: seizoensgroenten van januari. Smaakvol, vol vitaminen en mineralen en lekker vers!Boerenkool.  Boerenkool bevat 50 flavonoïden die anti-oxiderende en ontstekingsremmende effecten hebben. Een echte detox groente: de chlorofyl stimuleert een goede spijsvertering en helpt gifstoffen afvoeren. Recept idee: Boerenkoolsoep en Detox juice! Meer recepten in dit boekje.
  • Pompoen.  Wat een soorten! Rijk aan vitamine A, goed voor je ogen dus. Verder rijk vitamine C en vezels wat zorgt voor een optimale spijsvertering. Probeer een deze heerlijk verwarmende soep of muffins!

 

  • I Love Detox tip: seizoensgroenten van januariRode bieten. Verlaagt bloeddruk en geeft een boost aan je immuun systeem door de vitamine C. Bevat verder veel betaïne, een natuurlijke ontstekingsremmer. Tip: rood sap!
  • Rode kool. Rode kool bevat 36 verschillende soorten flavonoiden, wat mogelijk een kankerbestrijdende werking heeft.
  • Spruiten. Vroeger een drama, nu een van mijn favoriete groenten! Spruiten zijn ook een echte detox groente. Aangetoond in wetenschappelijk onderzoek: spruiten zitten vol Fytonutriënten die bijdragen aan ontgifting. Tip, niet te lang koken, stoom ze eens!
  • Pastinaak. Een geneeskrachtig worteltje wat vol zit met onder andere anti-oxidanten, foliumzuur en vitamine C ( in één ons zit 30% ADH). Tip: deze heerlijke honingmosterdsoep met pastinaak en zalm!

En verder: prei, witlof, ui, veldsla, palmkool, schorseneren, peen en knolselderij. Wat is jouw favoriete seizoensgerecht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *