Zongedroogde tomaten spread: Vegan broodbeleg

Zongedroogde tomaten spread: Vegan broodbeleg. Ideaal voor je rijstwafel of zelfgemaakte glutenvrije brood. Voor meer detox recepten zie de site of benader je detoxcoach.

Op zoek naar een recept voor een romige dipsaus, vrij van dierlijke ingrediënten, suikers en vage conserveringsmiddelen? Deze zongedroogde tomaten spread heb je zo gemaakt. Heerlijk voor op je glutenvrije broodje, in een wrap of wat dacht je van dipsaus voor groente?

Dipsaus of beleg, geschikt voor veganisten, vegetariërs of in een detox kuur? Probeer deze zongedroogde tomaten spread eens. Makkelijk en zeer smakelijk als dipsaus of broodbelegCashewnoten zijn eigenlijk zaad van een kasjoeboom en komt van oudsher uit Brazilië. De noot is rijk aan magnesium, fosfor, eiwitten, koper en zink. Magnesium helpt tegen spierkrampen, vermoeidheid en stress. Cashews zijn heerlijk uit het handje, maar ook als notenpasta of notenmelk. In dit recept gebruiken we rauwe noten. Waarom? Noten worden vaak gebrand zodat ze extra veel smaak geven en ze knapperig worden. Deze gebrande noten bevatten minder vitaminen en mineralen door dat ze op hoge temperatuur zijn gebrand. Bij een detox kuur gaan we juist uit van zo onbewerkt mogelijk eten zodat voedingsstoffen bewaard blijven. Rauwe noten wat wil zeggen ongebrand en zonder zout.

Ingrediënten zongedroogde tomaten spread

  • 120 gram ongezouten, ongebrande cashewnoten
  • 100 gram gedroogde tomaten in olie zonder toegevoegd suiker/ vage ingrediënten, Wanneer je kiest voor gedroogde tomaten zónder olie, laat deze dan minimaal een half uur weken in water zodat ze makkelijk te verwerken zijn in de keukenmachine.
  • 5 middelgrote blaadjes verse basilicum
  • 2 kleine knoflooktenen in stukjes
  • 2 kleine uien in stukken
  • sap van een halve citroen
  • zwarte peper en Keltisch zeezout naar smaak
  • 100 ml water

Bereiden zongedroogde tomaten spread

Zongedroogde tomaten spread: Vegan broodbeleg. Ideaal voor je rijstwafel of zelfgemaakte glutenvrije brood. Voor meer detox recepten zie de site of benader je detoxcoach.Laat de cashewnoten een nachtje weken in water. Spoel ze af, droog ze af en doe ze in de keukenmachine. Het weken van de noten zorgt er voor dat de voedingsstoffen beter opneembaar zijn en makkelijker te verwerken in de keukenmachine.

Stop de overige ingrediënten erbij en laat de machine draaien tot er een gladdere brei ontstaat. Ik zeg bewust geen gladde brei. Wanneer je nog wat structuur in de spread laat proef je de verschillende ingrediënten beter. Persoonlijk houd ik daarvan. Houd je niet van die stukjes, laat dan de machine lekker draaien.

Proef even, misschien heeft de dipsaus nog wat extra zout, peper of gedroogde tomaten nodig? Deze dipsaus kan je twee dagen bewaren in de koelkast. Laat je weten hoe deze gedroogde tomaten spread heeft gesmaakt en waar jij het voor hebt gebruikt?

Wil je weten wat er in verpakt eten van de supermarkt zit? En waarom het maken van je beleg zoals hierboven vaak een gezondere keuze is dan een voorverpakte spread? Een supermarktsafari geeft antwoord op deze vragen. Ga je mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *